Pálosok nyomán túra

2016. szeptember 3. - Pálosok nyomán túra

Nagy kutatómunka előzte meg ezt a túrát, mert szerettem volna átadni a Pilis szellemiségéből valamit. Ezúttal a történelem során a Pilisben megtelepedő szerzetesekről és elsősorban a pálosokról akartam beszélni, így átgondoltam melyik helyszínen, mit mondjak.

Össze is állt az útvonalhoz illesztett tematika és az érdeklődés is bíztató volt. Sikerült a faluban is plusz hírverést csinálni a túrának, ami egyenlőre konkrét túrázókat nem hozott, de a magot elvetettük. Vegyes társaság gyűlt már össze a Batthyány téren is, hisz túrázó barátaim mellett több edzőtársam is lelkesen megjelent. Autókba pattantunk és irány Kakashegy.
A környékkel való ismerkedést édesapám pálinkájával indítottuk, aztán a faluban vált teljessé a csapat (16 fő és két kutya), illetve akkor ezt hittük. A Klastromnál tartott ciszterciekről szóló beszédem, az immár falubeli, Eleonórát is odacsalogatta és három kutyájával úgy döntött csatlakozik hozzánk, mi pedig szeretettel fogadtuk. Végig kellemes, nyár végi időjárás kényeztetett minket, de azért a lombok hűs árnyéka igencsak kellett, hogy ne fulladjunk ki.
Örömmel tapasztaltuk, hogy a Makovecz-féle Nagyboldogasszony kápolna régi fényében tündököl majd mindenkit lenyűgözött a Sziklaszínház nagy tere és a Csillagösvény hangulata. Kissé monotonabb szakasz következett Klastrompusztáig, úgyhogy jókor jött az újabb előadás, ami már a pálosok történetét elevenítette fel a mohácsi vészig. Már itt látszott, hogy kissé elszámoltam a távot és az időt, hisz több mint négy órája jöttünk és most jött csak a kaptató. Viszont le a kalappal a társaság előtt, hisz jól bírták a Pilis-nyereghez, majd a Két-bükkfa-nyereghez felvezető túrát. Innen már csak lefele poroszkáltunk, elbúcsúztunk kitartó Eleonóránktól, aki tangapapucsban hirtelen felindulásból tartott velünk, hisz ő a falu felé vette útját, míg mi Kakashegynek. No itt már 20 km felett jártunk a beígért 15 helyett, ami nem is lett volna nagy tragédia, de az utolsó túraszakasz igen elhanyagoltnak bizonyult, így a csalános sokaknál teltette a poharat. Így egy kissé leharcolt és farkaséhes társaság ért vissza Kakashegyre, ahol nem volt kérdés ki kér pálinkát. A kedélyek igazán az Emma vendéglőben csillapodtak, amikor már előttük gőzölögtek a finom étkek. Tanulság, hogy sokkal pontosabban kell belőnöm a távokat és szintemelkedéseket, mert mint minden a túrázás is elsősorban lelki felkészültséget igényel és nem mindegy, hogy áll hozzá az ember. Elnézést ezúton is a ráadásért, remélem azért sok szép élményben volt részetek, kárpótlásként hamarosan csapunk egy jó kis sütögetést Kakashegyen!