2016. március 12. - Petőfi Sándor Eméktúra

Lépj ki a komfortzónádból és ott kezdődik az ÉLET!

Sokszor jut eszembe ez a mottó, amikor szombati túranapok reggelén fél 7-kor csörög a vekker, de megacéloz a tudat, hogy rengeteg élmény vár rám.
A Batthyány téren felbukkanva a metróból nem kellett sokat keresnem a túrára gyülekezőket, hisz mindenki eljött, aki jelezte. Örömmel köszöntöttem mindenkit és az újakat sorra bemutattam a veteránoknak.

A HÉV-en már ment a telefonos egyeztetés, hogy ki hol csatlakozik még be és a mi volános Sünink (Megyery Gábor) ama jó hírrel szolgált, hogy intéz nekünk egy különbuszt a dömörkapui elágazásig. A buszpénz begyűjtése közben már kiderült, hogy harminc felett lesz a létszám.
Nagy örömömre Szentendrén még tíz túravágyó jóbarát és Wasi, mindenki kedvenc akitája, is csatlakozott hozzánk. A különbuszunk elő is állt és már indultunk is a Cseresznye-hegy lábához. A sofőr egészen bevitt minket a lőtér utáni Sás-völgyi hídig, így tényleg csak egy ugrásra voltunk a turistaháztól.
Itt összegyűjtünk és konstatáltuk, hogy 42-re duzzadt túracsapatunk. Gózon Gyuszi és Süni egy kis felvezetővel indította a túrát, a Petőfi Emléktúra hagyományairól és kölcsönösen megtapsoltuk egymást.
A nap a túra során nem mutatta meg arcát, kissé hideg is volt, ami arra sarkallott, hogy sose ácsorogjunk sokáig. Már az elején látszott, hogy az esős időszak rendesen kimosott egy-egy útszakasz, de az első kereszteződéstől, ahol a zöld barlangjelzést választottuk, a felfele menet már jól járható volt.
Ez a kaptató hamar elűzte a dermedtséget tagjainkból és a még kopasz erdőn keresztül szép kilátásban részesített minket a Dömör-kapu felett húzódó pilisi vonulatokra. Az avarból már kikandikált az ibolya, a kankalin és sárga virágba borultak a somok, elsőként az erdő fái között.
A következő megállónk a híres Vasas-szakadék (http://www.turautak.com/cikkek/latnivalok/termeszeti-ertekeink/vasas-szakadek.html) volt, aminek a vége barlangnyílást rejtett és néhány örök kíváncsi túratárs be is furakodott, hogy aztán pókhálósan és széles mosollyal közöljék, lakik bennt egy denevér.
Ezután a Cseresznye-hegyet megkerülve balra tértünk a sárga jelzésre, ami a Kő-hegyre vezetett fel minket. Helyenként új ösvényeket kellett vágnunk az erdőbe, mert a jelzett út sártengerré változott és a turistaház melletti időszakos tavacska is szépen fel volt duzzadva.
A nemrég megújult Czibulka János Menedékházban (http://www.kohegyihaz.hu/index.php/hu/), a Kő-hegy (366 m) platóján, már ismerősként fogadtak és nem maradt el a zsíros kenyér lilahagymával, no meg a forró tea. Természetesen az ínyencek a palacsintát és a jó házi szörpöket sem hagyták ki.
Egy közös fotó után indultunk a Petőfi pihenőhöz, ami annak az emlékét őrzi, amikor Petőfi Sándor, Vachot Imre és Vachot Sándor társaságában 1845 szeptemberében felkapaszkodott ide. Az emlékmű mellett lengeti a szél a nemzeti lobogót, mely a Kossuth Lajos születésének 200. évfordulójára emelt talapzatot díszíti.
Ideális helyszín ez a megemlékezésre, ami idén sem maradt el. Közösen elénekeltük a Himnuszt, a budapesti Petőfi Sándor Gimnázium 9. A-s tanulói két verssel repítettek közelebb minket a forradalomhoz és egy csöpp leány szívet melengető, csengő éneke adott új hitet a jövendő felé.
Kis ünnepségünket koszoruzással zárták a gimnázium tanárai, hogy ott lobogjanak nemzeti szín szalagjai, a 2016-os emléktúrán résztvettek neveivel. Még egy utolsó pillantást vetettünk Napóleon kalapjára és elindultunk a zöld jelzésen le Pomázra.
Útközben a János-forrás környkén nem haladtunk el szó nélkül a nemes májvirág csodás bokrétái mellett, de a völgyben vírított más a pettyegetett tüdőfű és az odvas keltike is. Mielőtt sűrűsödni kezdtek volna a házak két lovassal is találkoztunk, akiknek vidáman viszonoztuk hangos köszöntését.
Megcsodáltuk a felújított Teleki-Wattay kastélyt és Pomáz hagyományos kis portái között értünk a HÉV megállóhoz, ahol még egy közös cukrázdázással zártuk a programot.
Köszönöm, hogy ennyien eljöttetek és mindenkit bátorítok, hogy ne csak egy év múlva talákozzunk újra!